We krijgen heel vaak te horen dat inspanningen op het vlak van marketing en communicatie niet renderen. Bedrijven doen veel moeite om regelmatig een nieuwsbrief te versturen, te posten op social media, vaak zelfs te bloggen. Dat is een arbeidsintensieve bezigheid. En als resultaten uitblijven is het begrijpelijk dat je er op een bepaald moment de brui aan wil geven.
Maar misschien is het een beter idee om je communicatie onder de loep te nemen. Duik even in de statistieken, verzamel data, stel de juiste vragen… Een communicatiestrategie kan enkel werken als hij gebaseerd is op data en niet op buikgevoel.
Zo spraken we onlangs met een klant die dacht dat de meeste trafiek naar de bedrijfswebsite via de nieuwsbrief kwam en dat ze de beoogde doelgroep van collega-ondernemers bereikte. Toen we even in de statistieken van de website, het mailprogramma en de LinkedIn-bedrijfspagina doken, zagen we vrij snel dat die aannames niet klopten:
- De nieuwsbrief werd inderdaad goed geopend, maar er werd vanuit de nieuwsbrief nauwelijks doorgeklikt naar de website
- De meest waardevolle bezoeken kwamen vanuit LinkedIn
- En die bezoekers waren niet zozeer concullega’s maar marketeers en business developers
We zagen ook dat websitebezoekers vaak maar één pagina bezochten – die waarheen gelinkt werd vanuit LinkedIn – maar daarna de website verlieten.
Dat zijn belangrijke inzichten waarmee je aan de slag kunt gaan, maar die je nooit verwerft als je op je buikgevoel vertrouwt. Enkel een grondige analyse van data kan waardevolle inzichten opleveren.
Precies daarom is onze communicatiescan het uitgangspunt van wat we met Sparkling Arrow doen. We beginnen niet voor klanten te werken, als we niet kunnen vertrekken vanuit een grondige analyse.
En die aanpak loont omdat we kunnen aantonen waarom we doen wat we doen. En omdat we na enkele maanden met cijfers kunnen bewijzen dat onze aanpak resultaat oplevert.
Wil je meer weten over onze communicatiescan? Kijk dan even op onze productpagina of neem contact met ons op.