Ondernemen

Waarom we vanuit onze huiskamer werken

SparklingArrow_home_office_full

Het is in tijden van COVID19 een evidentie voor velen onder ons: we werken van thuis uit. Voor sommigen is dat een totaal nieuwe ervaring en voor hen deelden we al eerder wat tips om dat thuiswerken tot een succesvol einde te brengen.

Voor Bjorn en Elke is dat thuiswerken business as usual. Bjorn houdt al ruim 11 jaar thuis kantoor. Elke heeft in haar hele carrière steeds één of meerdere dagen per week van thuis uit gewerkt. Het was dan ook een evidentie om ook Sparkling Arrow vanuit hun beider huiskamers te runnen.

Toch kwam bij het uitwerken van de praktische kant van onze samenwerking meermaals ter sprake of we niet beter een kantoorruimte zouden huren, want dat was toch goed voor onze visibiliteit in het straatbeeld, niet? En het komt toch ook veel professioneler over als je je klanten kan ontvangen op kantoor? En laat ons wel wezen, na al die jaren van thuiswerken, zou het ook wel retecool zijn om niet alleen virtueel maar ook in real life ons eigen kantoor te hebben.

En als we dan toch geen geschikte kantoorruimte zouden vinden, konden we misschien een abonnement op een co-workingspace nemen. Per slot van rekening staat dat ook wel trendy en straalt het precies de flexibiliteit uit die we bij Sparkling Arrow voorstaan.

En toch. We zijn nu bijna een jaar na onze officiële launch en we werken nog steeds vanuit onze huiskamers. En daar hebben we een paar hele goede redenen voor. We zouden het vanzelfsprekend nog steeds hip, trendy en retecool vinden om vanuit een co-workingspace, dan wel een eigen kantoorruimte te werken, maar… wanneer was de laatste keer dat u een communicatiebureau aanschreef omdat u hun kantoren had gezien tijdens het winkelen of aanschuiven in de file? Juist ja. Google is uw vriend, een bescheiden naambordje aan de straatkant is dat veel minder.

In het voorbije jaar hebben we ook precies nul keer de nood gevoeld om een klant te ontvangen op kantoor, wij zijn naar de klanten toegegaan als dat mogelijk was en hebben online vergaderd toen dat niet kon. Via een van onze klanten ontdekten we de Pro Centers van Beobank en ook dat concept wist ons te bekoren.

En waarom tijd en geld investeren in onze verplaatsingen, de huur, het onderhoud, de voorzieningen (water, elektriciteit, internet, printers, kantoormeubilair, en laat ons vooral de koffiemachine niet vergeten) op een extra locatie als we dit alles ook gewoon thuis hebben?

Long story short, ja een eigen kantoorruimte staat nog op ons verlanglijstje, maar het is op dit moment geen topprioriteit, want het zou ons meer kosten dan het ons zou opbrengen en dat is, niet alleen voor start-ups trouwens, toch nog steeds de afweging die de doorslag geeft.