We waren ons er heel goed van bewust. Meer nog: het is iets waarvoor we al onze klanten waarschuwen. Maak geen Facebookpagina omdat je directe concurrent er ook een heeft. Begin niet te bloggen omdat je vindt dat elke zichzelf respecterende organisatie een blog móét hebben. Doe dat alleen wanneer je weet wie je wilt bereiken met welke boodschap, en welke organisatorische doelstellingen op korte en langere termijn je ermee wilt bereiken.
En doe het alleen wanneer je weet dat je het ook kan volhouden, omdat je genoeg te vertellen hebt, omdat je er de ressources voor hebt. En dat laatste gaat over tijd en mankracht, niet over centen. Dus ja, we weten als geen ander dat aanwezig zijn op het internet, tijd en inspanning vergt.
Maar god, wat gaat de tijd snel wanneer je je amuseert. De voorbije maanden waren razend druk. Sparkling Arrow is goed gelanceerd, we hebben een paar fijne klanten voor wie we – nadat we onze communicatiescan hebben losgelaten op hun communicatie – onder andere de social media onderhouden, de website optimaliseren, teksten schrijven, de communicatie ‘managen’… En dat is heel leuk en lekker druk.
Werken in je bedrijf of voor je bedrijf?
En wat is het eerste wat je schrapt in je agenda wanneer je het druk hebt? Inderdaad werken voor je eigen zaak. ‘Die mailing zullen we best nog even uitstellen.’ ‘Die lijst met bedrijven aan wie we ons willen voorstellen zal nog even moeten wachten.’ ‘Ja, we moeten nog een artikeltje schrijven voor onze blog, maar we moeten vooral die drie posts voor klant X publicatieklaar maken.’ We hebben het onszelf heel vaak horen zeggen. En we hebben er onszelf of elkaar ook kritisch op aangesproken.
Maar voor je het weet stel je vast dat je laatste eigen post op LinkedIn twee maand oud is. Dat de lijst van ideeën voor je blog wel langer wordt, maar je geen van die ideeën uitwerkt. Dat je nauwelijks aan business development doet, omdat je het zo druk hebt met je huidige klanten.
En dat is logisch, want je klanten betalen je om voor hen te werken. Terwijl de uren die je investeert in de ontwikkeling van je eigen zaak (of het nu communicatie, studie, prospectie is of iets anders) niet ‘factureerbaar’ zijn. Maar het is wel nodig om voldoende met je eigen zaak bezig te zijn. Het zijn misschien wel de factureerbare uren die je succes op korte termijn bepalen, het zijn de niet-factureerbare uren die je toekomstige succes zullen bepalen.
Dus hier zijn we dan weer, met een verse blogpost en een uitgewerkte ‘content calendar’ voor de komende weken. Hou ons maar in de gaten, wij timmeren ijverig verder aan ons toekomstige succes!