Zo, daar sta je dan. Je zaak is gelanceerd en de ‘hele’ wereld weet het. Nu is het zaak om de aandacht vast te houden die je hebt gecreëerd voor je nieuwe project. En dat doe je door, jawel, te netwerken.
BREAKING: Weinig mensen voelen zich echt comfortabel tijdens netwerk-events. Als jij je dus enigszins ongemakkelijk voelt bij de situatie, besef dan dat degene die tegenover je staat zich wellicht niet veel beter voelt.
LinkedIn is uiteraard het netwerkinstrument bij uitstek, maar onderschat de kracht van persoonlijke ontmoetingen niet. Dat kan op netwerkevents en in business clubs, maar ook en nog veel laagdrempeliger, aan de schoolpoort, bij de bakker, tijdens het sporten, … Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen weten wat je precies doet, ook zij die geen potentiële klant zijn, want zij kunnen jou wel aanbevelen aan hun netwerk. Je elevator pitch moet dus top of mind zijn, zodat je om het even wanneer in 1 à 2 minuten en in gewone-mensen-taal kan uitleggen waar jij je professioneel mee bezig houdt en op welke vlakken jij dus iets kan betekenen voor anderen. Je 1e-graadsnetwerk doet (hopelijk) al een beroep op jouw diensten, je groeimarkt ligt met andere woorden in de 2e en de 3e graad van je netwerk. Zorg er dus voor dat je eerstelijnscontacten goed op de hoogte zijn en laat hen voor jou ‘werken’.
Zoek je een loodgieter in je buurt, dan geeft Google je wellicht honderden hits. Hoe filter je die? Door eens rond te vragen bij de buren. Op zoek naar goede vakmannen voor je bouwproject? Even vragen aan je (Facebook)vrienden. Een websitebouwer nodig? Dan vraag je toch gewoon referenties bij collega’s? In tijden van informatie-overload zijn persoonlijke aanbevelingen onbetaalbaar.
Naast informeel netwerken, is het uiteraard ook noodzakelijk om gericht en formeel te netwerken en de kansen die je hiervoor krijgt, met beide handen te grijpen. Twee voorbeelden uit het leven van onze eigen, prille start-up, die er kwamen naar aanleiding van onze aankondiging op LinkedIn en social media.
- Zullen we eens samen lunchen? Zowel Bjorn als Elke, kregen nadat ze Sparkling Arrow hadden toegevoegd aan hun LinkedIn-profiel verschillende uitnodigingen om eens samen te gaan lunchen en mogelijke samenwerkingen te bespreken. Potentiële partners die zelf naar je toekomen en aansturen op overleg, mooier dan dat wordt het niet, geloof me. Misschien levert die lunch niet meteen iets op, misschien ook wel, maar vast staat dat je de kans krijgt om je project voor te stellen en dat kan alleen maar positief bijdragen tot de verdere uitbouw van je bedrijf. Voor een verslag van deze ontmoetingen en hun mogelijke outcome, verwijzen we naar een volgende blogpost.
- Komen jullie eens naar een ontbijtvergadering van BNI? De blijde geboorte van Sparkling Arrow was nog maar net aangekondigd door DeinzeOnline of daar kregen we al meteen een uitnodiging om een ontbijtvergadering van BNI, Chapter Deinze bij te wonen. Dat hebben we ondertussen gedaan en het was een bijzonder leerrijke ontmoeting. We kregen er de kans om ons bedrijf te pitchen, zowel voor de hele groep als bij verschillende individuele leden en alle aanwezigen kregen ons visitekaartje. In welke andere setting krijg je de kans om bij een twintigtal bedrijfsleiders tegelijkertijd jouw project voor te stellen? … Juist, ja.
Dit zijn twee reactieve voorbeelden, die je ook proactief moet inzetten om je bedrijf echt op de kaart te krijgen. Contacteer zelf de influencers in je netwerk en stuur hen wat meer informatie over je bedrijf, of nog beter, stuur aan op een persoonlijke ontmoeting. Wat je face to face aan iemand vertelt, blijft beter hangen dan een mailtje dat verdwijnt in de constante e-mailstroom. Ga naar toonaangevende events en opleidingen in jouw sector om interessante contacten te leggen. Laat je uitnodigen als bezoeker bij verschillende businessclubs in de regio waar je graag actief wil zijn.
Kruipt hier tijd in? Jazeker. Zal je meteen ROI zien? Wellicht niet. Is het dan wel de moeite waard? Absoluut, want netwerken is ook werken en zal jou op termijn werk opleveren.