Heb je net zoals wij, je eerste (en volgende) klanten blij gemaakt? Dan moet je dat verzilveren. Want je kan op je website en je social media-kanalen zelf wel zeggen hoe goed je bent (zeker doen!), maar het is natuurlijk veel beter wanneer iemand anders dat doet, wanneer je klanten zeggen hoe geweldig jullie samenwerking was.
1 Vraag er expliciet om
Hoe blij je klant ook was met je product of dienst, hij zal nooit spontaan een review of referentie schrijven. Dat doen mensen enkel wanneer ze ontevreden zijn. Vraag er daarom expliciet naar en doe het snel na een succesvol resultaat, een vlotte levering, een debriefing…2 Geef zelf een voorzet
Niet iedereen heeft de gave van het woord. Maar iedereen heeft het wel ontzettend druk. Ga er dus niet van uit dat je klant veel tijd of zin heeft om een A4’tje uit te schrijven over hoe fijn hij het vond met je samen te werken.Geef daarom zelf een voorzet. Zet enkele vragen op mail en vraag onmiddellijk ook wanneer je even kunt bellen om die vragen samen te bespreken. Denk eraan dat je voldoende vragen en open vragen stelt, wanneer je je klant per mail laat antwoorden. Stel geen ja nee vragen, want daar schrijf je geen review mee. Vraag bijvoorbeeld niet ‘zou je mensen aanraden met ons samen te werken?’, maar ‘welke mensen zou je aanraden met ons samen te werken’. Dat laatste geeft je een goed beeld voor wie jouw klant je diensten of product geschikt lijkt.
3 Laat je klant zeggen wat jij wilt
Denk goed na over wat jij wilt dat de klant over je zegt. Zie je een warm contact met je klanten als je grootste sterkte, vraag dan hoe ze de samenwerking met jullie ervaarden.Wil je eerder aantonen dat je met je werk groei realiseert voor je klanten, vraag dan expliciet naar de harde resultaten van je werk, die je uiteraard zelf ook kent.
4 Vraag ook wat je zelf wilt weten
Misschien zijn er ook wel zaken die je graag wilt weten van je klant, maar die je nooit het gevraagd omdat de gepaste gelegenheid zich niet voordeed. Dan is dit het geschikte moment. Het kan alleen maar nuttig zijn te weten hoe je klant bij je terecht is gekomen, hoe hij op de hoogte was van het bestaan van je bedrijf…5 Denk aan verschillende kanalen en vraag een visual
Een goede review staat mooi op je bedrijfswebsite, maar misschien bereik je wel een veel groter publiek wanneer je je aanbeveling ook op LinkedIn en Facebook plaatst.Denk er daarom aan dat je een tekst (of beter nog: verschillende teksten) schrijft die voor al die kanalen bruikbaar zijn. En denk er ook aan dat afbeeldingen de aandacht trekken, zeker op sociale media. Een aanbeveling is iets persoonlijks en krijgt dan ook extra punch, wanneer mensen zien wie aan het woord is.
Vraag je klant daarom ook naar een afbeelding van hem of haar.
6 Vraag goedkeuring
Je klant heeft zijn goedkeuring misschien wel al gegeven wanneer hij instemde met het idee van een aanbeveling, maar het is niet meer dan beleefd dat je het eindresultaat even aan hem voorlegt voor je het gaat verspreiden.Tot slot…
… nog een aantal handige vragen wanneer je om een aanbeveling vraagt:- Hoe bent u bij ons terechtgekomen?
- Waarom hebt u voor ons gekozen?
- Wat zijn volgens u onze sterke punten?
- Waar maken wij volgens u het verschil?
- Hoe ervaarde u het contact met ons?
- Hoe heeft ons werk uw business/uw resultaten/uw manier van werken beïnvloed?
- Wie zou u aanraden met ons samen te werken?
- Waarom zou u hen aanraden met ons samen te werken?
- Waarom zou in de toekomst opnieuw een beroep op ons doen?