Toen ik in 2009 als zelfstandig copywriter aan de slag ging, had ik – achteraf gezien – hoegenaamd geen plan. Ik wou schrijven, maar ik had geen idee van welke klanten ik wou aanspreken, hoe ik hen zou bereiken, met welke diensten ik hen zou helpen, welke prijs ik daarvoor zou vragen, wie mijn concurrenten waren en hoe ik mijn ‘bedrijfje’ zag evolueren…
Ik praatte met wat mensen, stuurde enkele mailtjes en zei vooral ja tegen elke opdracht die mijn kant uitkwam. En dat werkte wonderwel… zelfs zonder businessplan.
Vragen, vragen, vragen
Toen Elke en ik onze eerste echte brainstormsessie hadden over wat we samen gingen doen, kwamen diezelfde vragen naar boven:
- Wat zijn onze kernactiviteiten? Wat gaan we doen en wat gaan we vooral niét doen?
- Wat hebben we daarvoor nodig?
- Wat zijn onze persoonlijke sterktes en zwaktes?
- Welke ‘pains’ hebben onze potentiële klanten en met welke diensten gaan we die verlichten?
- Hoe gaan we onze klanten segmenteren? En via welke kanalen gaan we hen bereiken?
- Met welke value proposition gaan we onze klanten benaderen?
- Wat is onze missie?
- Wat zijn onze doelstellingen op lange en korte termijn?
- …
Toen ik mijn eenmanszaak begon, zat het antwoord op die vragen wel ergens in mijn hoofd. En toen ik enkele jaren geleden mijn eerste vennootschap oprichtte, raadde men mij aan die antwoorden toch eens op papier te zetten.
Zet antwoorden op papier
En dat deden Elke en ik deze keer ook. Want wanneer je met twee of meer iets uit de grond stampt, heb je niets aan antwoorden in je hoofd. Dan moet je die antwoorden met elkaar afstemmen en tot één visie komen, waarin alle partijen zich kunnen vinden. Daarom is een businessplan dus handig.
Als je bovendien investeerders zoekt of extern kapitaal nodig hebt voor je zaak, is een businessplan een absolute must. Geen enkele bank of investeerder gaat geld in je bedrijf stoppen als je niet duidelijk formuleert wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, wat je wilt bereiken etc.
Het is niet onlogisch dat je als starter niet weet hoe je aan zo’n businessplan begint. Gelukkig vind je online wel wat hulpmiddelen die je op weg helpen (Google bv. eens ‘business model canvas’).
Ja, je hebt een businessplan nodig
Maar de vraag van één miljoen dus: heb je een businessplan nodig als je een bedrijf opstart? Zowel Elke als ik hebben, met onze vorige bedrijfjes, bewezen dat je het ook zonder kan. Desalniettemin ben ik geneigd om te zeggen: ja, je hebt dat nodig, zelfs als je – zoals wij in deze fase van ons avontuur – geen investeerders moet overtuigen.
Een businessplan zorgt ervoor dat je je praatje klaar hebt. Dat je je potentiële klanten met een consistent verhaal benadert. Dat je weet welke opdrachten je aanvaardt en welke niet. Dat je weet waar je naartoe wilt met je onderneming.
Je businessplan is de basis van je salesplan en je marketingplan. Het is de leidraad die ervoor zorgt dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen en dat je weet hoe je gaat groeien. En bovendien is een businessplan hét document waarmee je na een half jaar of een jaar jezelf kunt evalueren. Je kunt kijken of je op goede weg bent, of je bereikt hebt wat je wou bereiken, waaraan dat ligt en hoe je kunt bijsturen.
Dus ja, een businessplan is best een handig document, vooral voor jezelf. Steek er voldoende tijd in en wees streng voor jezelf en je partners: laat geen vraag onbeantwoord!